أبحث عن موضوع

الثلاثاء، 30 يناير 2018

ولسه بحلم _ شعر شعبي ............... بقلم : على حزين / مصر


ولسه بحلم
أغزل لكِ من خيوط الشمس طرحه
ومن نور القمر فستان وفرحه
يا أم الضحكة جميلة وطرحه
عود فل علي ريحان
والضحكة في عيونكِ صابحه
بلون النيل والسماء صافية
يا أم العيون جميلة وصافيه
فـي عنيكِ انا ولهان
يا حلوى كما مهرة مغندره
خطوتك تكتب قصائد معطره
وتقول هوي وعشق وملاغية
وفي اديك فجر طالع نادي
مليان حنان , عليّ بينادي
وعلي بكره اللي جاي
يداعب النسيم توبكِ
أصرخ أنا مكتوبكِ
هويتكِ أنا والهوى غيّ
هويتكِ أنا , وأنا الغاوي
دانا من زمان بهواكِ
ونفسي أعيش في حضنك
يرويني حنانك , والأمان
ومن نور عنيكِ أتوضي
وفرش ضحكتكِ سجدتي
وسط الغيطان ,
وعلي الترعة الزراعية
وعلي المسطبة أتلف بك وأتغطى
مدّى أديكِ وحضناني
يآآه علي حضنكِ الدافئ
يا أم التوب الأخضر ومعجباني
الورد في حدودكِ نادي
زرعهم أنا باديَّ لولادي
وحلمتكِ عروسه متحنيا
شعركِ سبايكِ دهب بتدلع
سنابل قمح علي عوده بيدلع
وخدودكِ تفاح أحمر مولع
والتوب أخضر حرير
ونظرة عنيكِ يا صبية
تقول غناوي ومواويل
والورد في اديكِ ملاغية
نادر علي يا حلوه والندر دين
لو رجعتي يا نور العين
أشيلكِ جوي نن العين
وافرش لكِ رموشي علي الصفين
واقول لكِ خطي يا حلوه خطوتين
ودوسي علي البساط دوسي
علي الألم والحزن والأنين
الله علي قمركِ وأنت بتنادي
علي ولآدكِ الشقيانين الطيبين
وحلمتكِ صبيه متعافيه
من الفجريه صاحية بتذوقي
للولد الأسمر أبو تقيه شبيكه
يغزل لكِ من خيوط الشمس طرحه
ومن نور القمر فستان وفرحه
يا أم الضحكة جميلة وطرحه
عود فل علي ريحان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق