أبحث عن موضوع

الجمعة، 30 يوليو 2021

أنا بهواك ( شعر غنائي ) .............. بقلم : على السيد محمد حزين - مصر

                

                     


                                             

يا ام العيون الحزينة 

والرمش الكحيل   

طلتك يا حلوة جميلة  

ولا قمر الليل 

يا ورده ناديه 

يا عود ياسمين  

والقد نحيل على الغصن يميل

يميل .. يميل .. يميل .. يميل 

***

خدودك يا حلوة تفاحتين

حلوين طعمين , طعمين

خدودك بنورتين منورين

واديك حرير في حرير

وقدك حرير, حرير حرير

يا جميل .. يا جميل 

يا عود ياسمين 

على الغصن يميل

***

شعرك حرير , شعرك طويل 

وبلون الليل 

وما في زيك يا حلوه 

في الدنيا دي اتنين

والقد نحيل , والرمش كحيل

اديني نظرة يا نور العين

من عنيك الحلوين 

أو ابتسامة من شفايفك

دولا الطعمين

أنا بهواك يا حلوة , أنا بهواك 

وأنا في هواك يا حلوة

متيم , وقتيل .. قتيل 

***

يا ساقيني الويل في هواك 

أنا طالب يا حلو رضاك

ما تحن علي القلب المسكين 

يا حلو , أنا بحبك

وأنا المتيم بهواك

وبتمني قربك 

وما طالب منك مستحيل

حن على القلب المسكين 

والله حرير في حرير

وأنا في هواك يا حلوة

قتيل , قتيل , قتيل , 

وعقلي من التفكير فيك

هـ يطير مني هـ يطير

***

قلبك أبيض بلون الفل 

وعنيك لا بتسلم ولا بطل 

وجبينك أبيض بلون التَّل

امتى يا حلو علىَّ طل 

وتميل , وقلبك لي يميل 

والليل على طويل

وأنت لا بتسأل ولا بطل 

يا أبو قلب أبيض بلون الفل  

والخصر نحيل وجميل

جميل .. جميل .. جميل 

امتى على يا حلو تحن 

وتيجي مرة علىَّ واطل 



السبت 24 / 7 / 2021 

 طهطا ــ سوهاج ــ مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق