نرتعش كالعصفور مبلل
كل امرئ قشرته الخارجية ، ولا نستطيع أن نحكم على بشر من خلالها ، وفي
الحقيقة مامن إنسان إلا وفيه عنصر طيب ، لكن ثمة عيوب لا يخلو منها ، وصفة
الكمال ليست موجودة إلا في الأنبياء والرسل .
فالظروف االاجتماعية هي التي تنعكس على حياتنا ، فتبدو في بعضها عيوباً ، إنها أشبه بظلال نمر تحتها فتنعكس ألوانها علينا .
في الواقع لا نستطيع أن نحدد علاقتنا بمعارفنا من دون أن نستعرض مراحل
عمرنا ، فكل فرد فينا يعيش الديمومة المكتوبة على لوح قدره الحياة التي
أحدثها حول نفسه .
إننا نستطيع أن نعطي صورة صادقة عن أنفسنا في
تقلباتها اللا معقولة على مر السنين ،فلا تترك خفقة من خفقات قلوبنا إلا
ونسجلها ، ولا خاطرة من خواطر وعينا إلا وننقلها ، محاولين بذلك أن نكشف من
خلالها قانوناً عاماً يفسر سلوكنا البشري ، لكننا لا نستطيع أن نصور
أنفسنا كشيء نهائي وثابت ، بل كأحياء ومتغيرين ..
ومتقلبين أيضاً نتحول مع الوقت من النقيض إلى النقيض فكأننا غيرنا أنفسنا وخرجنا من جلودنا .
وكأننا لسنا أمام شخص واحد هو الذي يتكلم بصيغة ال { أنا } بل إننا أما {
أنوات } عدة نموت ونبعث على التوالي أثناء سير الحياة الزمني .
وهكذا استعاض الإنسان عن علم النفس القديم السكوني بعلم نفس جديد ومتحرك يلعب الزمان دوراً أساسياً فيه .
إن سمات وجه الإنسان إن تغيرت ، تناسقت بصورة أخرى وإن تقلصت بطريقة أبطأ أو أسرع تضفي علينا معنى مختلفاً
لأضرب مثلاً : فرب امرأة عرفناها غبية وبليدة الإحساس ، لكن ما أن تلمع
وجنتاها وتبرق عيناها حتى تتراءى لنا ذكية و مرهفة ، وجديرة بالحب والشجاعة
والنبل لم نكن لنتوقعها منها .
فإذا بنا ندرك بحضرتها إمكانات لم تكون
تخطر على بال ، وإذا بنا نتوسم بهذا الوجه الحنان والطيبة الغائبين من قبل
، وإذا بنا نجاهر أمام صاحبته بكلام لم نكن نجرؤ أن نبوح به في السابق ،
فإذا بهذه المرأة ، التي كنا نظن أنها عادية وغبية كأئن آخر حتى من الناحية
الخلقية والاجتماعية .
هكذا ، ربما عرفنا أناساً في مامضى مليئين
بعيوب لا تحتمل ، أصبحوا الآن منزهين من النواقص ، ربما لأنهم حققوا
أهدافهم فتخلصوا من عقد النقص ومن الحقد ومن التكالب والاتكال .
لكن يجب أن نعلم على الدوام أن الكهولة لا بد أن تحل محل الصبا ، وأن الثروات تضمحل وأن العروش تنهار ..
وأن الأمور تتبدل على الدوام ، إننا لا نملك أبداً تجميد الزمان ، فالذين
عرفناهم عندما كانوا شباباً يمكن أن نظل نتصورهم كذلك مهما تقدم بهم العمر .
والذين عرفتاهم عندما كانوا شيوخاً يستحيل علينا أن نتذكرهم في طور سابق ،
كما إننا نثق دائماً برصيد تاجر عرفناه ثرياً ، ومكانة ملك ، اعتدنا أن
نراه دائماً على العرش ، مع أن عقلنا ينذرنا بأن الأول يمكن أن يفقد ثروته
وأن الثاني يحتمل أن يخسر تاجه ، وكم من ملوك سقطو عن عروشهم وباتوا فقراء .
وعندما يداهمنا العمر نترنح عندما نقف فإذا بنا نرتعش كعصفور مبلل على
قمة العمر صعبة العبور ، وكأننا نأخذ على أنفسنا أننا في آخر أطوار الحياة ،
حيث بتنا قاب قوسين أو أدنى ..
المهم أن نعبر وقد تركنا سيرة طيبة تتردد على ألسنة الناس بالخير .
تحت جناح الليل
أعطني قارباً يتسع لاثنين
وترك الشراع يمشي مع الرياح
إلى أي مكان
إلى أي شاطئ في هذه الدنيا
فقط
قارباً لاثنين
أنت وأنا والسماء الزرقاء
والبحر بموجه الهادي الجميل
ليس أكثر
ليس أكثر
د.فراس الفهداوي
Shivering like the bird wet
Every man surface of the shell, and we can not judge the human beings
which, in fact, the only person immune to the element of good, but there
is not without flaws, including, recipe perfection does not exist
except in the prophets and apostles.
Aalajtmaih circumstances are
reflected on our lives, seems in some flaws, it's more like a shadow
tiger Vtneks colors underneath us.
In fact, we can not define our
relationship without our knowledge that we review the stages of our
lives, every one of us live permanence written on a tablet of life
caused by about the same.
We can give a true image of ourselves in
the volatility of no reasonable over the years, do not leave the flap of
palpitations hearts only Nsgelha, nor Thoughts of thoughts and
consciousness only move it, trying to do so to reveal which
legally-year-old explains the behavior of the human, but we can not be
Nassour ourselves as something final and fixed, but reviving and
variables ..
Fickle and also turn with a time of extremes Vkonna ourselves and others went out of our skin.
And if we are not in front of one person is the one who speaks the
format {I} but we Onoat The {} die and send several consecutive life
during the course of the time.
Thus, replacing the human psychology old static psychology and new mobile time playing a key role in it.
The attributes of the human face that has changed, in other Tnasagt
though shrunk way slower or faster lend us a different meaning
To
give an example: FRP woman we knew dumb and dull feeling, but what that
glittered and its two radios and even revisits the memories of our eyes
smart and delicate, and worthy of love and courage, nobility, we did not
expect them to.
If us realize Bhoudrtha potential not be
unthinkable, and if us Ntosm this facial tenderness and kindness
absentee before, and if us speak out in front accompanied by the words
we did not Nja that Nbouh done in the past, if this woman, that we
thought it was unusual and stupid another object even in terms of moral
and social development.
So, perhaps we knew people in Maamadi full
of defects can not afford, are now Menzhen of shortcomings, perhaps
because they have achieved their goals Vtkhalsoa than a decade, and the
shortage of hatred and snapping and dependency.
But you must always know that old age does not have to replace boyhood, and wealth fade and crumble thrones ..
And that things are changing all the time, we do not have never freeze
time, those who we knew when they were young could remain Ntsourhm well
as important progress their age.
And who Araftahm when they were
elderly impossible for us to remember them in the process earlier, as we
always trust score dealer knew chandelier, and the status of the king,
we are accustomed to see him always on the throne, with that mind to
warn us that I can lose a fortune, and the second is likely to lose his
crown, and how much from their thrones all the kings of Sokoto and
become poor.
When Adhemena Age reeling when we stand if our
shivering like a bird on top of the wet Age Sbah transit, like we take
upon ourselves that we are in last stages of life, where we are now just
around the corner ..
It is important that we pass has left a good biography hesitate on the tongues of people well.
Under the wing of the night
Give me a boat can accommodate two
And leave the sail walking with the wind
To anywhere
To any beach in this world
Only
Boats for two
You and I and the blue sky
Sea and the beautiful Pacific router
No more
No more
D. Firas Fahdawi